Święta to czas, w którym wielu pracodawców rozważa przygotowanie upominków dla swoich pracowników. To niezwykle miłe gesty, świadczące o wartości, zauważaniu wkładu w rozwój firmy i docenianiu pracy naszych podwładnych. Niejednokrotnie nasuwa się nam jednak pytanie – jaka jest zależność pomiędzy prezentami dla pracowników a podatkiem? Warto przyjrzeć się tej kwestii, ponieważ jest ona kluczowa dla każdego przedsiębiorcy, pragnącego działać zgodnie z prawem, przy jednoczesnym dbaniu o morale i zadowolenie personelu.
Prezenty dla pracowników mogą stanowić koszt podatkowy, w związku z czym ich wartość możemy uwzględnić w kosztach uzyskania przychodu firmy. Jednak, abyśmy mogli odliczyć je od dochodu, muszą spełniać określone warunki. Przede wszystkim muszą być związane z naszą działalnością gospodarczą, ale również służyć poprawie funkcjonowania firmy – poprzez budowanie lepszych relacji z podwładnymi, podtrzymywanie lojalności czy motywowanie do wydajniejszej pracy.
Do kosztów podatkowych możemy zaliczyć też drobne materiały reklamowe, takie jak kalendarze czy kubki z logo naszej firmy, których celem jest promocja marki. Istotne jest, aby zawierały logo przedsiębiorstwa i zostały przekazane wszystkim potencjalnym klientom, zamiast tylko wybranym.
Ustawa wskazuje, iż upominki świąteczne dla pracowników, mające charakter reklamowy, a ich wartość nie przekracza 200 złotych, nie podlegają opodatkowaniu. Wyjątkiem jest przypadek, w którym pozostajemy z osobą obdarowaną w jakimkolwiek stosunku cywilnoprawnym.
Charakter kosztu nie ma większego znaczenia przy podatku VAT, w wyniku czego przysługuje nam prawo do jego odliczenia od wydatku, związanego w sposób pośredni albo bezpośredni z czynnościami opodatkowanymi. Jednak jednocześnie wręczenie prezentów jest traktowane jako dostawa towaru, wymagającego naliczenia oraz odprowadzenia podatku do US.
Również w tej sytuacji istnieją pewne wyjątki. Jeśli wartość nie przekracza 100 zł netto w skali roku, jako przedsiębiorcy nie musimy naliczać VAT. Musimy jednak mieć na uwadze, że limit ten dotyczy jednego pracownika, co oznacza, że cała suma podarunków przekazanych mu w przeciągu roku ma mieścić się w tej kwocie, abyśmy mogli skorzystać z ulgi.
Warto, abyśmy pamiętali, że w przypadku paczek świątecznych dla pracowników, które zawierają towary codziennego użytku, przedsiębiorcy niejednokrotnie korzystają z tego limitu, tym samym unikając dodatkowych obciążeń związanych z VAT-em.
W kontekście świątecznym upominków powinniśmy uwzględnić formę, jaką one przybierają. Najczęściej są to prezenty, mogące zawierać różnego rodzaju produkty spożywcze, gadżety bądź karty podarunkowe. Wartość tych paczek możemy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu, o ile nie przekraczają rozsądnych granic, a także są uzasadnione jako wydatek związany z prowadzeniem działalności gospodarczej.